20110109

Netejant per dintre l'ordinador

Data Estel·lar piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii krukruk Diumenge 20110109

L'ordinador em va fer piiiii a l'engegada. Després, però, va fer els kru-kuuuks normals. La pantalla em va donar un error... però em vaig adonar que l'aparell pantalla-monitor-tele sí que funcionava, perquè, en treure el cable em sortia un missatge que deia que no hi era, el cable.

Busco... ai, no, em fa gràcia posar busquí per Internet... Als fòrums tipus Spyware i d'altres hi havia les típiques crides angunioses: ai, l'ordinador no em funciona, la pantalla em dóna error i no es veu res. Les respostes, com és habitual, eren de gent que no entenien el problema. Un es pregunta si els informàtics, parainformàtics i assimilats tenen algun problema de comprensió.

Sembla que la solució que alguns donaven era dur l'ordinador a un tècnic... és la meva última opció. L'experiència aliena em diu que un tècnic informàtic primer formateja i després cobra. Sé que el meu ordinador -disc dur, programes, dades- no tenen cap virus especialment greu ni cap espia (spyware) que m'hagi provocat això. Així que, abans de dur-lo, que si l'haig de dur el duré, a un tècnic, primer mirarem la resta de possibilitats. El cable... va bé? Cal provar-lo amb un altre cable. Resulta que, com he dit, si li treus el cable, dóna el missatge d'error de manca de cable. No em va funcionar, però, instal·lar un cable de la tele -la meva pantalla és, de fet, una tele-.


Als fòrums de problemes informàtics i de reparació sortia una possible causa repetida: el problema és la targeta gràfica... És clar: si l'endoll del cable amb els extrems blaus del monitor i l'endoll del cable de tele són un al costat de l'altre, mirant la forma que té (al darrera de l'ordinador) pot ser que no em doni senyal el cable blau, l'habitual, ni tampoc l'altre perquè tot és la targeta gràfica (o de vídeo, o com dimonis es digui) la que no els dóna senyal. Seria rar que els dos cables estiguessin trencats, tot i que els cables es poden partir per dintre: el plàstic de fora recobreix metall per dintre; en doblegar-los es poden partir, com passa amb les làmpades, igualet igualet, i es possible que un cable trencat o partir per dintre ni es vegi per fora (perquè el plàstic no estigui partit; tot i que de vegades podem veure el plàstic de color més clar al lloc trencat: igualet igualet que amb els playmobils). El senyal, o l'electricitat passa pel cable metàl·lic -el metall és conductor d'electricitat i el plàstic no, així que impedeix que ens doni calambres-. Si està trencat, el cable metàl·lic, que no deixa de ser un feix de fils de metall no connecta... però pot connectar de vegades. L'important és que el metall faci contacte amb el següent tros de metall. D'aquí que, per als que no sóm pas electricistes, ens doni problemes una avaria tan tonta com que un cable estigui trencat (perquè ara sí, ara no, està trencat o no, connecta o no).

Si és la targeta gràfica o de vídeo (com es digui), per Internet semblava quedar clar que és relativament habitual que s'espatllin. No m'estranyaria gens que la meva estigués fent figa... i breves... perquè, no crec que tingués l'ordinador ni dos anys quan, en apagar-lo ja em sortia un error de Nvidia. En fi, que no da envidia tener Nvidia. Vaig actualitzar la tarjeta Nvidia, per si de cas, que ja sé que és inútil, perquè fa anys ja vaig actualitzar-la a la pàgina oficial i, bàsicament, em va donar problemes de tot tipus, pitjor que un virus. Igual ara ja no em dóna l'error en apagar l'ordinador sinó també en engerar-lo.


El xiulet. En engegar l'ordinador, surten uns sorolls i algun xiulet. Tot va bé si arribem a la pantalla de Windows... però resulta que els xiulets, important quan és el piiiiiii llarg que he esmentat abans, ens són desconeguts, els hem reconeguts com a rars i arribem a problemes posterior. Doncs sembla ser que aquests xiulets són un codi tipus Morse, la codificació dels quals es troba a la BIOS... i què dimonis és la BIOS, si l'ordinador és un ésser inert? És com el programa que fa iniciar el programa. Com és habitual, pantalla negra, lletres blanques, cursor com a un ordinador de l'any 1987... Ah, però a veure qui és el guapo capaç d'entrar a la BIOS sense la pantalla. Impossible, per a mi. Curiosament, el mateix que vaig fer aquestes proves, havia vist a un canal de TVE un programa sobre els ordinadors dels cecs (un cap de l'ONCE tenia la pantalla girada... però li funcionava). Em pregunto com s'ho fan per arreglar un tema com aquests, quan no poden accedir al Windows. Igual els dóna un senyal acústic amb una veu que diu: "no va. i punt".

De totes maneres, la BIOS és un programa aspre de fer servir i de trobar. Cal prémer una tecla que ningú no sap mai si és la F5, la F8 o la F10, això durant força estona -en segons- i repetidament. Total, que el més normal és passar-se estona apagant i engegant l'ordinador fins a trobar la tecla i la combinacio de temps i de teclejades. Aquesta BIOS és allò que, quan hi ha problemes de virus, cal trocar per entrar al Windows en mode segur. Si els informàtics sabessin fer més coses que piratejar i fer virus, potser des del 1980 haurien tingut temps d'inventar un sistema més còmode d'accés a la BIOS o en algun programa similar.

Tant se val... per a mi era clar. El problema és la tarjeta gràfica. Caldrà canviar-la. O dur l'ordinador a un tècnic, lluitar i discutir perquè no em formategi el programa i insinuar-li que em canviï la targeta aquesta.

De fet, a què s'assembla la targeta gràfica o de vídeo aquesta. És com una placa de xocolata verda, com gairebé totes les coses informàtiques. Allò està ple de cosetes de metall, com cargolets, alguna cosa negra i amb lletras (xips), alguna pegatina (amb número de referència, perquè és una màquina distinta de la resta de coses de l'ordinador) i un tros gran de plàstic, com una pinta. A nivell pràctic, això és, realment, el monitor de l'ordinador. Es una combinat de circuits (xips) que és com si fos una instal·lació elèctrica en petit. Hi ha targetes així a tot arreu en tot tipus de màquines. Més encara, si veieu un ordinador per dintre n'hi ha com 3 o 4 a simple vista. Aquest circuit diu quina llum engegar, quina finestra obrir quan es premi tal interruptor... o que la pantalla tingui la imatge de l'ordinador. Em penso que els aparells petits de la TDT no deixen de ser targetes gràfiques: això és la tele i la pantalla gran de tota la vida no és més que un transmissor de la informació de l'aparell de la TDT o de la targeta gràfica o de vídeo,  o com es digui.

Però també vaig llegir que potser el problema, dintre de la targeta: que estigui bruta. Caldria netejar-la Un altre problema és que la targeta estigués una mica desenganxada, descargolada. Jo no l'havia tocat però vçes a saber.

Vaig obrir l'ordinador, apagat i sense cap dels cables -monitor, internet, ratolí, teclat o d'altres-. Agafo un tornavís d'estrella o phillips. Sospito que la tapa d'un cantó llisca i surt. Sí, tot i que primer he hagut de treure un tornavís de la tapa inferior (la del terra)... però he obert la que no era. Allò està tancat, amb les parets, per dir-ho així, dels aparells que hi ha dintre de l'ordinador.

Un ordinador, per si no heu vist mai un per dintre, és una capsa d'estris. L'obres i el més impactant potser és el ventilador (al meu n'hi ha ¿2?!). La resta de coses són les rajoles de xocolata verda, unes capses tancades que són on van els DVD o els CD, unes capsetes petites que semblen de metall on hi van els USB -els endolls dels USB, sis els mirem per fora-. De fet, li podríem ficar de tot, si en sabéssim. Els ventiladors són per eliminar la calor que es produeix, igual que als capós dels cotxes. I també hi ha molt d'espai lliure. Això està canviant: ara hi ha ordinador amb poc espai per dintre (i es nota per fora)... també tenen molts més forats de ventilació que segurament fan que el ventilador pugui ser més petit.

Doncs, com ja sabia, el meu ordinador estava força brut per dintre... però potser menys del que m'imaginava. I... amb què cal netejar un ordinador per dintre. Vaig passar de tot: KH-7 -un dia us parlaré de les religions contemporànies- i alcohol de netejar, i li vaig donar a les tapes. Vaig agafar l'aspiradora, li vaig posar una boca petita i la menor velocitat... fins que vaig passar -si els ordinadors els fans els esclaus asiàtics a mà, tampoc no és que hagin tingut tantes contemplacions, oi?-, doncs velocitat màxima... realment es va netejar. Hi ha una nota, per dintre on es diu com treure la tapa del davant, i que em vaig assabentar que hi era, en obrir-lo, i que no surt a les nul·les instruccions del HP Pavillion... vull dir que si, m'hagués calgut, el més segur és que hauria arrencat amb una martell i un esclop la part davantera de l'ordinador abans de veure aquella nota que, de seguida va tornar a passar de gris a blanc.

Tinc unes coses que vaig comprar fa força anys a cals xinesos - "Cleaner Pick" "GR-60 Grace", i lletres xineses que no sé escriure. "Importado por Aurgi, s.a."... ah, doncs els xinesos són els de la botiga de coses de cotxe. Són unes escobetes com les de les orelles que no s'han de posar a les orelles però d'escuma groga allargada. La seva utilitat és per fer com que es neteja els forats de l'aire condicionat del cotxe. Serveix més per a netejar el teclat de l'ordinador -teclats i telèfons són les coses que més gèrmens i de més gent diferents acumulen-. N'he gastat dos estris... perquè em donava cosa que la porqueria, la pols no només s'enganxés de les rajoles verdes a l'escuma sinó que caigué de l'escuma i amb escuma per aquells cargolets petitons de les mateixes rajoles. Després vaig passar de nou l'aspiradora. Inclús he netejar per on hi ha la famosa pila botó de l'ordinador -vaig tenir un ordinador sense pila-. Aquestes piles un dia deixen de funcionar sense avís. L'ordinador no s'enrecorda d'allò que fa (deu tenir relació amb la RAM)... Cal canviar-la, tot i que el que la gent sol fer és canviar-se l'ordinador sencer.

Només vaig usar el KH-7 per netejar les tapes de l'ordinador per dintre i per fora. Diria que estaven més brutes per dintre que per fora, fent-me preguntar per què dimonis serveix que hi tingui dos ventiladors i vuit obertures laterals si no expulsen la porqueria.

No m'hi he estat gaire estona. Potser mitja hora.

He tornat a connectar els cables a l'ordinador, el qual l'he tancat per la banda que havia obert al principi -per cert, no ha quedat tan ben tancada com abans- i l'he engegat. M'ha funcionat. Volia veure si feia llumetes per dintre: res. I els famosos sorolls d'arrencada -ru-ruun, kraaak- no tinc ni idea d'on surten, perquè no hi ha res que es mogui. No és com un motor de cotxe. Només el ventilador fa més soroll.

La primera engegada que he fet... s'ha aturat! El ventilador i l'ordinador. La llum del botó d'engegar encesa i la resta apagat... amb la pantalla que semblava que sí funcionava però que s'ha apagat. No sé si ha estat una falsa alarma.

Després, el torno a engegar i em diu que caldria recuperar perquè el Windows s'ha tancat malament... molt bé, que ho faci. Ha trigat moltíssim. I s'ha quedat aturat amb tot fet. Em sembla que els colors no eren els correctes.

Torno a donar-li i engega bé. Però, em diu que ha trobat maquinari -hardware- nou. És clar, com que tot està net sembla nou... no, suposo que era perquè he desendollat i tornat a endollar els cables de tot. Problema: no va el ratolí ni el teclat, perquè era com si encara no estiguessin instal·lats.

Apago, torno a engegar... però, en fi, igual és un problema afegit, o que l'ordinador té diferents avaries perquè sigui vell, o igual, en netejar, he trencat alguna cosa -no m'ho ha semblat, i tot semblava fort-. Almenys, ara està net per dintre. Espero que sigui bo.

El torno a engegar. No em va el ratolí ni el teclat... Però sí la pantalla, tots els cops que l'he tornat a posar en marxa... i, per fi, em funciona tot. Internet ja em funcionava des de la primera vegada.

Molt bé. Estic satisfet. Potser només caldria netejar-lo.

Però, si s'ha solucionat de veritat, només ho sabrem la propera vegada que s'engegi l'ordinador.

La veritat, no m'estranyaria gens que fos la targeta. Si fos això, i no fos gaire cara, potser seria qüestió de provar a canviar-la. ¿Es difícil fer-ho? Em puc carregar tot l'ordinador? ¿És millor que ho faci un tècnic?

Ara, que si vaig tirant, passo de targetes.


Dies després: He engegat l'ordinador uns quants cops. I funciona. Fa menys soroll a l'hora d'iniciar-se. El ventilador sembla que s'atura (potser perquè li cal menys esforç). A l'hora d'apagarse no m'ha donat aquell error tradicional de feia anys.

He vist a un tècnic informàtic a la feina: m'han demanat ¡un pinzell! per netejar un ordinador per dintre... i l'han arreglat. Es veu que no li funcionava el botó d'arrencada i era per la brutíca. Estava més brut que el meu. Però que la neteja interior de l'ordinador és important , ho he pogut comprovar al cap de poc, per casualitat.

He après que la targeta gràfica i la de vídeo no són el mateix, tot i que.... sembla que sovint van juntes. La tarjeta gràfica fa funcionar la pantalla. La de vídeo permet veure bé els vídeos i dibuixets en moviment, i la tele (ara n'hi ha que incorporen una targeta de TDT).

M'han dit: "Ah, NVidia, doncs és bona"... I tu què sabràs, si no l'has patida.